نشانی پایگاه های اینترنتی مرتبط با نابینایان و معلولین

اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و آموزش به نابینایان و عموم افرادی که مرتبط با نابینایان هستند، از طریق شبکه جهانی اینترنت هر روزه وسعت و تنوع بیشتری می یابد. به طوری که می توان گفت امروز بهترین وسیله کسب اطلاعات و یادگیری در خصوص نابینایی و نابینایان است به ویژه با در نظر گرفتن محدودیت ها و فقر شدید کتب، نشریات و رسانه های فرهنگی از این دست که در امور مربوط به نابینایان فعال باشند، ضرورت و اهمیت توجه و استفاده از اینترنت توسط نابینایان و افراد مرتبط با آنها کاملا آشکار می شود.

این در حالی است که فنآوری جدید در بخش رایانه های ویژه نابینایان هر چند در بخش فارسی با محدودیتهای اساسی رو به رو است- استفاده از شبکه جهانی اینترنت و جادوی شگفت انگیز آن را که امروز انفجار اطلاعات می نامند، آسانتر و لذتبخشتر نموده است.

آن چه در ادامه می آید نشانی پایگاه های معروف و معتبری است که با امور نابینایان و معلولین در ایران و سراسر جهان ارتباط داشته و کاربران نابینای رایانه و افراد مرتبط با آنها می توانند اطلاعات بسیار مفید و به روزی در خصوص زمینه های مختلف نابینایی و نابینایان و معلولین و معلولیت به دست آورند. ابتدا توضیحات کوتاهی در مورد هر پایگاه آورده می شود و پس از آن آدرس مربوط به توضیحات برای دسترسی از همین پایگاه قرار داده  شده است.

از کلیه کسانی که نشانی های جدید و مفید دیگری را شناسایی نموده و از محتویات پایگاه آن به خوبی اطلاع دارند دعوت می شود نشانی مزبور را از طریق ارسال الکترونیک در اختیار ما قرار دهند تا به فهرست حاضر افزوده شود.  

برای دیدن آدرسها روی ادامه مطلب کلیک کنید

1-  رایانه و امور مرتبط با آن:

-پایگاه شرکت پکتوس:

شرکت پکتوس واقع در تهران است و از سال 1370 به عنوان بخشی از فعالیتهای خود در بخش تحقیقات و ساخت نرم افزار و سخت افزارهای رایانه برای نابینایان فعالیت دارد.

www.pactos.ir

-شرکت هنتر جویس Henter Joyce یکی از بهترین و به اعتقاد بسیاری از کاربران رایانه بهترین نرم افزار های ویژه نابینایان را تحت عنوان جاوز JAWS تولید می نماید. این شرکت در بخشهای مختلف تولید نرم افزار و سخت افزار فعالیت دارد.

www.hj.com  

-شرکت دولفین اکسس نرم افزار هَل HAL یکی دیگر از نرم افزارهای پیشرفته و مفید برای نابینایان است که اصطلاحا اسکینر ریدر Screen Reader خوانده می شوند. این صفحه خوان ها تمام مطالبی را که بر روی نمایشگر رایانه ظاهر می شود به صورت گویا در اختیار نابینایان قرار می دهند. شرکت دولفین اکسس تولید کننده نرم افزار هل است که اخیرا نسخه عربی این صفحه خوان با نام ناطق را نیز تولید نموده است.

http://www.dolphinuk.co.uk 

www.natiq.com 

-پایگاه زیر برای دستیابی به اطلاعات جدید در خصوص صفحه خوان های ویژه نابینایان یا همانScreen readers مفید است:

http://www.screenreader.co.uk

-نرم افزار ویندو آی،

یکی دیگر از بهترین صفحه خوانهای ویژه نابینایان است. که از طریق نشانی زیر قابل دستیابی و پیاده سازی یا Download است:

http://www.gwmicro.com/windoweyes/windoweyes.htm

-مجموعه نرم افزارهای توانمند ساز یا Accessibilities ،

شرکت ماکروسافت برای قادر ساختن معلولین و از جمله نابینایان برای استفاده از محصولات این شرکت از جمله نرم افزار ویندوز لوازم و نرم افزارهای ویژه ای تهیه و تولید می نماید. یکی از مهمترین این نرم افزارها صفحه خوان گوینده یا نریتور Narrator است که با نصب ویندوز 2000، XP و 2003 نصب می شود و از طریق فهرست شروع، برنامه ها، لوازم، لوازم توانمند ساز قابل دستیابی و اجرا است.

Start Menu\Programs\Accessories\Accessibilities\Narrator.exe

صفحه خوان گوینده همچنین با فشردن کلیدهای ویندوز لوگ به اضافه یو انگلیسی Windows Log+u  از طریق اجرای نرم افزار برنامه Utility Manager که ویژه کاربران معلول در ویندوز تمهید شده است، فعال می شود.

انواع نرم افزارهای ویژه نابینایان که به وسیله ماکروسافت تولید می شود از طریق نشانی های زیر قابل دستیابی هستند:

http://www.microsoft.com/enable/msaa/default-u.htm 

http://www.microsoft.com/speech/technical/SAPIOverview.asp 

http://www.microsoft.com\reader  

-هم چنین برای افراد کم بینا نرم افزارهای بسیار متنوعی که به آنها درشتنما یا Magnifier اطلاق می شود، موجود است. یکی از این درشتنما ها در ویندوز 2000 و XP در قسمت فهرست شروع، برنامه ها، لوازم، لوازم ویژه، درشتنما. وجود دارد. این درشت نما با نصب ویندوز های فوق الذکر نصب می شوند. و از طریق اجرای فرمان: windows+u  قابل دستیابی و استفاده هستند. به وسیله این نرم افزار افراد کم بینا یا کسانی که دچار اختلالات بینایی هستند می توانند نوشته ها و تصاویر و عناوین ظاهر شده بر صفحه نمایشگر را تا چند برابر بزرگتر کرده و یا به گونه ای متناسب با وضعیت بینایی خود تغییر دهند. مسیر زیر را برای رسیدن به نرم افزار درشتنما و فعال ساختن آن دنبال نمایید:

Start Menu\Programs\accessories\accessibilities\Magnifier.exe

همچنین نشانی های زیر برای دستیابی به اطلاعات، پرونده های آموزشی و نسخه های قابل پیاده سازی آزاد درشتنما ها مفید است:

http://www.magnifiers.org  

http://www.hj.com/downloads

http://www.aisquared.com 

-نرم افزارهای ویژه عکس برداری از کتابها و متون چاپی و تبدیل متن به صوت:

-نرم افزار کرزوایل یکی از بهترین این برنامه ها است که به طور اختصار OCR خوانده می شوند:

www.kurzweiledu.com

-نرم افزار اوپنبوک نیز یک OCR بسیار قوی است:

www.hj.com/downloads 

2- پایگاه های ویژه ارتباطات:

در این پایگاه ها معمولا امکانات متنوعی برای ایجاد ارتباط زنده یا Online برای کاربران نابینا فراهم شده است ; امکاناتی نظیر: نرم افزارهای ویژه گفتگو Chat و یا کنفرانس و ...

-ایستگاه رادیویی ACB و سایت آن از این دست اند:

www.acbradio.org

-هم چنین سایت وابسته به نرم افزار ویندوآیس نیز امکانات گفتگو و ارتباط دارد:

www.audio-tips.com

3-  کتاب و مطالعه

-پایگاه موسسه خیریه گوتنبرگ یکی از مهمترین پایگاه هایی است که هزاران کتاب را به صورت گویا و متن به صورت رایگان در اختیار نابینایان قرار می دهد:

http://promo.net/pg/

-یکی از پایگاههای دیگر کتابخانه بریل و الکترونیک بوکشیر است:

www.bookshare.org

4- انجمنها و سازمانهای نابینایان

-بنیاد نابینایان انگلستان

www.rnib.com

-بنیاد ملی نابینایان آمریکا

www.nfb.org

-بنیاد آمریکایی نابینایان

www.afb.org

سه آدرس فوق خود آدرسهای بسیار جالب توجه و مفیدی را به صورت لینک در اختیار کاربران می گذارند که دسترسی به پایگاه های مفید و مهم نبینایی و معلولیت را امکان

پذیر می سازد.

-بنیاد مشاوره آمریکا برای نابینایان  

www.acb.com

5-  پایگاه های شخصی

بسیاری از پایگاه های اینترنتی شخصی وجود دارد که حاوی مطالب و موارد بسیار مهم و مفیدی هستند یکی از این پایگاه ها متعلق به آقای جمال مزروعی رییس انجمن توانبخشی

آمریکا است که دیدار از آن و مشاهده غنای مطالب حیرت انگیز است:

www.empowermentzone.com

6- تلفن همراه و نرم افزارهای آن

یکی از نرم افزارهای مهم گویا ساز گوشیهای تلفن همراه نرم افزار تاکس Talks است که توسط شرکت نوانس ساخته شده و از طریق پایگاه اینترنتی آن قابل دسترسی است:

www.nuance.com

-ورزش نابینایان:

یکی از بزرگترین سازمانهای ورزش نابینایان انجمن بین المللی ورزش نابینایان International Blind Sports Association است که بخ طور اختصار IBSA نامیده می شود.

در وبسایت این سازمان ساختارها، قوائد و لوازم مربوط سازمان و بیش از 20 ورزش ویژه نابینایان به اختصار و تفصیل قابل دسترسی است.

www.ibsa.es/eng 

نشانی های اینترنتی که در این بخش آمد تنها بخش بسیار کوچکی از انبوه پایگاه های مرتبط با امور نابینایان است که البته با مراجعه به هر یک از آنها بخشهایی برای دسترسی به سایر پایگاه های اینترنتی مرتبط خواهید یافت. امروزه با ایجاد امکانات و نرم افزارها و سخت افزارهای ویژه نابینایان امکان طراحی، مدیریت و نویسندگی پایگاه های اینترنتی و وبلاگها برای خود افراد نابینا نیز فراهم آمده است. بسیاری از وبسایتهای فوق الذکر توسط افراد نابینا ساخته، طراحی و مدیریت

می شوند. حتی بسیاری از نرم افزارهای ویژه افراد نابیناذ نیز توسط خود آنها طراحی و ساخته می شود. در پایان باید گفت جادوی الکترونیک و رایانه چشمانی بسیار بیناتر و تواناتر از چشمان سر به نابینایان بخشیده است بطوری که آنها را بی آنکه بینا باشند قادر به دیدن ساخته است.

ارسال توسط بهروز نبی زاده  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد