فرار با عصای سفید

بی بی سی: چن گوانگچنگ، حقوقدان سرشناس و منتقد حکومت کمونیستی چین که از زمان خاتمه دوره چهار ساله محکومیت زندان در دو سال پیش تاکنون در خانه خود در شهر شاندونگ زیر نظر قرار داشته، توانسته است از بازداشت خانگی بگریزد. لازم به ذکر است که او نابینا است.
    

 پیام ویدیویی پس از فرار از حصر خانگی

چن گوانگ چنگ، ناراضی نابینای چینی که موفق به فرار از حبس خانگی شده، در پیامی ویدیویی خطاب به نخست وزیر این کشور خواهان تحقیق درباره ضرب و شتم اعضای خانواده اش شد.

به گزارش بی بی سی «چن» که به نام «وکیل پابرهنه» شناخته می شود، در این پیام گفت که به طور غیرقانونی در حبس خانگی بوده و خواهان برخورد با مقام های فاسد در چین شده است. چن که به دلیل افشای سقط جنین اجباری هفت هزار زن در استان شاندونگ به چهار سال زندان محکوم شده بود، از پایان دوره محکومیتش در سال ۲۰۱۰ در حبس خانگی به سر می برد. فعالان حقوق بشر در چین می گویند با وجود مراقبت شدید از خانه چن گوانگ چنگ، او یکشنبه گذشته موفق به فرار شد. از محل اختفای چن اطلاعی در دست نیست و سفارت آمریکا در پکن هم از واکنش به گزارش های مربوط به پناه گرفتن او در این سفارتخانه خودداری کرده است. چن در پیام ویدیویی خود خطاب به ون جیابائو گفت که مقام های محلی به او گفته اند که قانون برایشان بی ارزش است و صدها نفر مسوول قطع ارتباط روستای محل سکونت او با جهان خارج شده اند. او افزود:

«من آزاد هستم ولی نگران خانواده ام هستم... همسرم، فرزندم، مادرم. شاید به دلیل فرار من آنها آزار بیشتری ببینند.»چن گوانگ چنگ که 40سال دارد، در کودکی نابینا شد و به همین علت نتوانست وارد دانشگاه شود. اما این باعث نشد که مطالعات حقوقی نکند. «چن» در سال های گذشته موارد مربوط به نقض حقوق زنان را برملاکرده است.

او همچنین به کشاورزان مشاوره حقوقی داده و برای بهبود وضع معلولان فعالیت کرده است. نحوه برخورد حکومت چین با این ناراضی 40ساله از سوی محافل جهانی مورد انتقاد قرار گرفته است. پیشتر گزارش شده بود که مقام های محلی برای مدتی مانع از ثبت نام دختر چن در مدرسه شده بودند. بعضی از هواداران چن هم که برای دیدار او به روستای محل اقامتش رفته بودند، کتک خورده اند. «هو جیا» یکی از فعالان سرشناس حقوق بشر در چین گفت چن گوانگ چنگ مدت زیادی بود که برای فرار نقشه کشیده بود. به گفته او، آقای چن حتی قصد حفر یک تونل را داشت که به مشکل برخورد کرد. «چن» به طور شبانه و با بالارفتن از دیوارهای متعدد و به کمک چند داوطلب از محل حبس خانگی گریخته است.

 روزنامه شرق ، شماره 1515 به تاریخ 10/2/91، صفحه 7 (جهان)

نظرات 1 + ارسال نظر
unknow دوشنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 10:40 ب.ظ http://bahmantimas1.blogfa.com/

New Ipad , Iphone 4S , Xbox 360 , ....
majani_raygan_F
http://bahmantimas1.blogfa.com/

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد