امیدهای تازه برای درمان نابینایی

امیدهای تازه برای درمان نابینایی

محققان انگلیسی با پیوند سلولهای گیرنده نور به شبکیه چشم موش های کور، موفق به درمان نابینایی آنها شدند.

به گزارش ایسنا محققان موسسه چشم پزشکی کالج لندن در این تحقیق سلول های گیرنده نور «فتورسپتور) را از موش های سالم استخراج کرده و به شبکیه موش های شب کور پیوند زدند.

دو نوع گیرنده نوری میله ای و مخروطی در چشم وجود دارد که سلول های پیوندی از نوع سلول های نابالغ میله ای شکل اند که مسئول قدرت بینایی در نور کم بویژه دید شب هستند.

در تحقیقات قبلی مشخص شده بود که پیوند سلولهای مخروطی به چشم بسیار دشوار است.

پس از گذشت 4 تا 6 هفته از هر 6 سلول پیوندی یک سلول قادر به برقراری ارتباط برای انتقال اطلاعات بصری به مغز بود.

محققان دید موش های تحت درمان با سلول های پیوندی را در یک مار آبی پر پیچ و خم مورد بررسی قرار دادند.

موش های تحت درمان قادر به دیدن نشانه های بصری برای کشف پلت فرم پنهان در مار بودند و بوسیله آن می توانستند از آب خارج شوند، اما موش های فاقد سلول پیوندی با پیمودن مسیر طولانی و از روی شانس، سکوی خروجی را پیدا می کردند.

آزمون مار نشان داد بخش قابل توجهی از بینایی موش ها پس از پیوند سلول های گیرنده نوری، بازسازی می شود.

پروفسور «رابین علی» سرپرست تیم تحقیقاتی در بیمارستان چشم پزشکی مورفیلد اعلام کرد: برای نخستین بار توانستیم اثربخشی پیوند سلولهای گیرنده نوری به شبکیه چشم را در بهبود بینایی نشان دهیم و امیدواریم که بتوانیم این روش درمانی را با استفاده از گیرنده های نوری مشتق شده از سلولهای بنیادی جنینی بر روی انسان مورد آزمایش قرار دهیم.

با وجود کسب نتایج امیدوارکننده، محققان اعلام کرده اند که برای ایجاد یک روش موثر درمان انواع دژنرسانسهای ارثی شبکیه، تحقیقات بیشتری باید صورت گیرد.

از دست دادن سلول های گیرنده نوری (فتورسپتور) علت اصلی نابینایی در بسیاری از بیماری های چشم از جمله دژنراسیون ماکولاسالمندان (AMD)، رتینیت پیگمنتوزا و نابینایی مرتبط با دیابت است.

روزنامه کیهان، شماره 20201 به تاریخ 17/2/91، صفحه 7 (دانش و پژوهش)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد