امیدی برای بازگرداندن بینایی

ازهم گسستگی لکه یی بر اثر کهولت سن، علت عمده نابینایی در امریکای شمالی است. عارضه رتینا پیگمنتوسا سالانه منجر به از دست رفتن بینایی حدودا 5/1 میلیون نفر در سرتاسر جهان می شود.

افراد درگیر با عوارض ازهم گسستگی شبکیه از قبیل این مورد، شاید روزی بتوانند به لطف دستگاه تولیدشده در دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا، دوباره بینایی خود را بازیابند. در آنجا دانشمندان در حال کار روی شبکیه مصنوعی هستند که می تواند تقریبا به شکل صفحات خورشیدی ریز برای تولید پالس های عصبی از سیگنال های نوری توصیف شود.

این سامانه از یک دوربین، یک ریزپردازنده مجهز به یک جفت چشم گردان و یک تراشه کوچک فوتوولتاییک که زیر شبکیه کاشته می شود، تشکیل می شود.

خروجی دوربین روی یک صفحه نمایش ریز که درون صفحات چشم گردان قرار گرفته، نمایش داده می شود.

با وجود مخصوص بودن این صفحه، حذف نور مادون قرمز که مرتبط با نمایش عکس هاست، اجتناب ناپذیر است.

دیود های نوری تعبیه شده در تراشه، این پالس ها را ذخیره می کنند و این در عوض به تحریک نورون های شبکیه منجر می شود. از نظر تئوری، این تحریک باید به تولید تصاویر در مغز منجر شود: به همان صورتی که با تحریک به وسیله نور مرئی به وقوع می پیوندد.

دکتر دانیل پالانکر تصریح کرد: این سیستم با تبدیل نور به جریان الکتریکی مثل صفحات خورشیدی روی پشت بام شما کار می کند. اما جریان به جای جاری شدن در یخچال، به شبکیه شما جاری می شود. گروه پالانکر تراشه یی به اندازه نوک قلم ساخته که از موی انسان نازک تر است و محتوی صدها دیود نوری است. این سیستم روی شبکیه موش های صحرایی بینا و موش هایی که به علت عارضه یی شبیه گسستگی شبکیه در انسان نابینا هستند، تست شده است. در حالی که تراشه های تعبیه شده در شبکیه نابینا به نور مرئی واکنش نشان نمی دهند (برخلاف شبکیه های بینا)، همین تراشه ها به نور نزدیک به ناحیه فروسرخ پاسخ می دهند.

پالانکر در این باره افزود: این سیستم ها به نور مرئی پاسخ نمی دهند ولی به اشعه فروسرخ واکنش نشان می دهند.

اینک دانشمندان در حال آزمایش این فناوری روی موش های صحرایی زنده و بررسی دریافت کامل سیگنال های الکتریکی توسط مغز موش ها هستند. آنان در حال حاضر در جست وجوی حامی برای آزمایش های انسانی اند. پلانکر خاطرنشان می کند که سیستم، اجازه دید رنگی را نمی دهد، اگرچه فراهم کردن چنین توانی برای دیدن، فراتر از حالت طبیعی سیستم است. در حالی که بقیه شبکیه های مصنوعی هنوز در مسیر تکامل اند، گزارش ها حاکی از آن است که این سیستم از نظر سخت افزاری مثل آنتن ها و سیم پیچ ها، امکان بهتری برای کاشت در چشم دارد.

روزنامه اعتماد، شماره 2400 به تاریخ 1/3/91،

صفحه 9 (دانش)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد