جراحی پیوند قرنیه چشم آمنه بهرامی

پزشکان اسپانیایی به بازگرداندن بینایی این دخترامیدوار شده اند

شرق: اهدای قرنیه چشم توسط فردی اسپانیایی، «آمنه بهرامی نوا» دختر ایرانی را که چشمانش را به دلیل اسیدپاشی خواستگارش از دست داده بود یک بار دیگر برای به دست آوردن بینایی امیدوار کرد و پزشکان اسپانیانی معتقدند او بار دیگر می تواند ببیند.

به گزارش خبرنگار ما، آمنه بهرامی بعد از گذراندن هشت ساعت عمل جراحی سخت در کلینیکی در «بارسلون» اسپانیا اکنون برای به دست آوردن بینایی چشم چپش بسیار امیدوار شده است. چشم چپ آمنه بهرامی نوا قرار بود سال 83 در بیمارستانی در تهران تخلیه شود اما مخالفت آمنه باعث شد عمل جراحی انجام نگیرد.

پزشکان اسپانیایی صبح روز سه شنبه ساعت ها روی این چشم آمنه کار کردند. اولین پزشکی که بالای سر آمنه حاضر شد متخصص اعصاب چشم بود. او رگ های عصب را که به شدت آسیب دیده بود، ترمیم کرد. سپس متخصص شبکیه بالای سر آمنه حضور یافت. از آنجایی که شبکیه چشم آمنه به طور کامل مچاله شده بود، بنابراین پزشک متخصص چهار ساعت برای ترمیم سلول ها کار کرد و توانست حجم زیادی از شبکیه را ترمیم کند.

سپس متخصص قرنیه برای عمل آماده شد و قرنیه اهدایی شهروند اسپانیایی را به چشم آمنه پیوند زد. متخصصان بعد از آن با استفاده از پوست لب آمنه برای او پلک بالاو پایین ساختند و دو پلک را به ابروهای او دوختند تا پیوند انجام شود.

آمنه بهرامی 24 ساعت بعد از عمل برای معاینه نزد پزشکانش رفت و آنها گفتند جراحی رضایت بخش بوده و به احتمال بسیار زیاد در عمل بعدی آمنه بتواند درصد بالایی از بینایی اش را به دست آورد.

آمنه که بعد از این معاینه بسیار امیدوار شده است به خبرنگار ما گفت: وقتی در بیمارستان لبافی نژاد بودم به من گفتند می خواهند چشمانم را تخلیه کنند. پزشکان گفتند اگر این اتفاق نیفتد ممکن است عفونت کند و به مغزم بزند و من را بکشد، با این حال مخالفت کردم و اجازه ندادم. به طور مطلق نابینا بودم تا اینکه به اسپانیا رفتم. در آنجا هم هر دو چشمم نابینا بود و در تاریکی مطلق بودم. با توجه به اینکه وضعیت چشم راستم خیلی بد بود بنابراین عمل های پزشکی اول روی چشم راستم شروع شد. سال 2007 بود که متوجه شدم چشم چپم کم کم نور را حس می کند، باورم نمی شد این اتفاق افتاده است.

به دکترم گفتم نور را حس می کنم. او چشم چپم را معاینه کرد و کاری روی آن انجام داد. چون پلک نداشتم به طور کامل چشمم بسته بود که دکتر آن را باز کرد و کاری انجام داد و بعد بست. وقتی پرسیدم چه کرده، توضیح نداد و گفت فقط وضعیت آن را بررسی کرده اما بعد متوجه شدم عملی مثل تزریق سلول انجام داده است. بعد از اینکه قرنیه چشم راستم خالی شد دکتر گفت، می خواهد کار را روی چشم چپم آغاز کند.

آمنه ادامه داد: در آن زمان باید برای اجرای حکم به ایران می آمدم. وضعیت چشم چپم وخیم بود و نوری که می دیدم خیلی ضعیف شده بود اما باز هم آن را حس می کردم. بعد از اینکه به ایران آمدم و «مجید موحدی» را هنگام اجرای حکم به لحاظ قصاص چشم بخشیدم دوباره به اسپانیا برگشتم و در آنجا نور چشمم بیشتر شد. پزشکان نیز تصمیم گرفتند بیشترتلاش کنند. کار خیلی وسیع و سختی بود به همین دلیل باید خیلی روی آن تحقیق می کردند، ضمن اینکه من یک عمل ترمیمی پوست هم انجام داده بودم و پزشکان می ترسیدند بدنم تحمل آن را نداشته باشد، البته مشکل دیگری هم وجود داشت؛ قرنیه ای که با چشم من همخوانی داشته باشد وجود نداشت. تا اینکه چند روز قبل بانک قرنیه اسپانیا اعلام کرد فرد فوت شده ای که اعضای بدنش را اهدا کرده است، مشخصات خونی و سلولی اش با مشخصات من همخوانی دارد و قرنیه را به من دادند. همان زمان پزشکان مقدمات عمل را انجام دادند.

آمنه در مورد وضعیت چشمش گفت: پزشکان شامگاه سه شنبه چشمم را معاینه کردند، من آن موقع نور را حس نمی کردم و نمی دیدم روز پنجشنبه دوباره معاینه شدم و نور را بهتر از قبل احساس کردم، پزشکان می گویند وضعیت بسیار خوب است. آنها معتقدند اینکه نور را نمی بینم به خاطر تورم شدید چشم است و بعد از اینکه عوارض عمل از بین برود دوباره نور برمی گردد. آنها می گویند از نتیجه عمل بسیار راضی هستند و فکر می کنند در عمل بعدی درصد بالایی از بینایی ام را به دست می آورم.

این دختر در مورد هزینه عمل جراحی اش گفت: هزینه عمل از سوی دولت ایران و با تلاش بسیار زیاد «دکترصفارنطنزی» سفیر ایران در اسپانیا پرداخته شد. وقتی مجید را بخشیدم و به اسپانیا برگشتم دکتر نطنزی به دیدارم آمد و ضمن تشکر از من پذیرفت

هزینه های درمانم را بدهد و از آن موقع تا به حال چندین بار به من سر زده و پیگیر وضعیتم است و پول عمل را هم پرداخته است. البته این طور که وی گفته دستور رییس جمهور بود که پول پرداخت شود. نطنزی با پزشکانم صحبت کرد و آنها به او گفته اند بسیار امیدوار هستند که از این عمل نتیجه بگیرند. آمنه در مورد زندگی شخصی اش نیز توضیح داد: پیشنهادی از طرف کمپانی فیلمسازی آلمانی دارم. آنها می خواهند زندگی من را فیلم سینمایی کنند و آن طور که به من گفته شده، قرار است برای نوشتن فیلمنامه با اصغر فرهادی مذاکره کنند. البته این موضوع هنوز قطعی نشده است. من و کمپانی هم بر سر بستن قرارداد هنوز به توافق نرسیده ایم و احتمالاتا دوماه آینده این قرارداد بسته خواهد شد. آمنه بهرامی نوا که آبان سال 83 از سوی مجید موحدی خواستگارش مورد حمله اسیدی قرار گرفت و از ناحیه سروصورت به شدت سوخت، بینایی اش را به طور کامل از دست داد و اکنون بعد از هشت سال یک بار دیگر برای دیدن امیدوار شده است. او یک سال پیش برای اجرای حکم در بیمارستان دادگستری تهران حاضر شد و در حالی که مجید موحدی را روی تخت خوابانده بودند تا با فرمان آمنه در چشمش اسید بریزند، او را بخشید.

آمنه که دیه چشمانش را به خاطر اشتباه در نحوه نوشتن رضایت از سوی مسوولان اجرای احکام هنوز نگرفته است، در این مورد گفت: چرا باید نصف دیه چشمانم را به من بدهند، مگر عمل چشمان من نصف هزینه عمل چشم یک مرد را دارد. من اعتراض کردم و تا زمانی که همه دیه ام را نگیرم از پا نمی نشینم.

او گفت: من انسان تر بودم که مجید را بخشیدم و یک معلول به معلولان جامعه اضافه نکردم و درد را خودم تحمل کردم یا مجید موحدی را که این طور سرنوشت من را تغییر داد؟ اگر بر انسان بودن است، قضاوت کنید کدام یک از ما انسان تر است و چه کسی لیاقت بینایی را دارد و چرا من نباید خسارتی را که به من وارد شده است، بگیرم؟ 

روزنامه شرق ، شماره 1554 به تاریخ 27/3/91، صفحه 10 (حادثه)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد