آموزش رایگان حق غیر قابل تفسیر معلولان

                               آموزش عالی رایگان، حق غیرقابل تفسیر شهروندان

                              معلول ایران

                              نویسنده : سهیل معینی

                               یکی از دستاوردهای بزرگ قانون جامع حمایت از حقوق

                              افراد دارای معلولیت ایران، مصوب 1383، به رسمیت

                              شناختن حق آموزش رایگان افراد معلول از مقطع آموزش

                              پایه تا بالاترین سطوح آموزش یعنی دسترسی به آموزش

                              عالیست. دستاوردی بزرگ و کمنظیر در میان اکثر

                              کشورهای درحال توسعه جهان که اثری ملموس بر بهبود

                              سطح زندگی اجتماعی شهروندان معلول و توانمندسازی

                              جوانان دارای آسیبمندیهای جسمی و حسی است. ماده 8

                              قانون جامع علاوه بر قائلشدن به دسترسی رایگان

                              شهروندان معلول به آموزش عالی، بر حق آموزش رایگان

                              این افراد در عرصه آموزشهای فنی و حرفهای نیز تأکید

                              گذاشته است، امری که متأسفانه علیرغم اهمیت بسیار آن

                              به دلیل تأثیر آن بر توانمندسازی جویندگان کار دارای

                              معلولیت متاسفانه تاکنون محقق نشده است. در آییننامه

                              اجرایی این ماده به طور صریح و روشن بر حق آموزش

                              رایگان افراد معلول در مراکز آموزش عالی غیردولتی

                              نیز تأکید شده است. به همین دلیل با اجرایی شدن این

                              ماده، خیل عظیمی از افراد معلول جویای کسب مدارج

                              عالی آموزشی با آرامش خاطر از پرداخت شهریههای

                              دانشگاهیشان توسط دولت و از طریق سازمان بهزیستی در

                              آزمونهای ورودی این مراکز شرکت کرده و به طبع به

                              دلیل آسان بودن آزمون ورودی این مراکز در مقایسه با

                              مراکز آموزش عالی دولتی به شکل چشمگیر وارد این

                              مراکز شدند. حاصل این گشایش در امر آموزش عالی افراد

                              معلول، بحران فشار بر منابع مالی سازمان بهزیستی به

                              منظور پرداخت شهریه گروه رو به تزاید دانشجویان تازه

                              وارد معلول به دانشگاههای غیردولتی بود. مسئولین امر

                              چاره را در اولویتبندی دانشجویان مشمول کمکهای مالی

                              آموزشی دیدند، از طریق فیلتر مددکاری، چه کسی می

                              تواند کل شهریه یا بخشی از آن را خود یا خانوادهاش

                              بپردازد!؟ در مرحله بعد اولولیت بر پرداخت شهریههای

                              دانشجویان مقاطع پایینتر آموزش عالی متمرکز شد زیرا

                              حتما شهریههای مقطع دکتری و کارشناسیارشد بسیار

                              بالاتر از دورههای کارشناسی و کاردانی است و فشار

                              بیشتری بر منابع مالی سازمان بهزیستی وارد میکند.

                              در واقع حق شهروندان دارای معلولیت برای دسترسی به

                              آموزش عالی از چند عامل تهدید شد. نخست استفاده از

                              صفت «واجد شرایط» در متن قانون که از آن میشد به

                              گونهای استفاده و تفسیر کرد که منظور از واجدین

                              شرایط افراد معلول فاقد بضاعت مالی آن هم از دیدگاه

                              مددکاران سازمان بهزیستی است. قطعا اگر قرار باشد

                              تفسیری در این خصوص صورت گیرد که نباید صرفا برعهده

                              مجری قانون، بلکه باید توسط دستگاه قانونگذار یعنی

                              مجلس شورایاسلامی صورت پذیرد. باید به این نکته توجه

                              کرد که زندگی توام با معلولیت در جامعهای دارای

                              سیستم تأمین اجتماعی ضعیف مستلزم هزینههای سنگینی

                              است که باید با لحاظ آن واجد شرایط بودن دانشجویان

                              معلول برای دریافت شهریه، بر اساس آن و آن هم توسط

                              قوه مققنه صورت پذیرد. عامل تهدید کننده دیگر عدم

                              پیشبینیهای واقعبینانه سازمان بهزیستی در مورد میزان

                              منابع مالی مورد نیاز پرداخت شهریه دانشجویان معلول

                              به شکل سالانه، کارشناسی شده و مبتنی بر درصد رشد هر

                              ساله تازه واردان معلول به دانشگاههای کشور است که

                              طبعا عدم تکافوی این منابع را موجب میشود؛ نقصی

                              مدیریتی که قابل رفع است. مشکل دیگر دانشجویان معلول

                              شکل پرداخت شهریه به مراکز آموزشی است. به دلیل عدم

                              تأمین به موقع منابع مالی سازمان بهزیستی یا عدم

                              مددکاری به موقع در اینخصوص در بسیاری از مواقع از

                              دانشجویان خواسته میشود شهریههای خود را به مراکز

                              آموزشی پرداخت و سپس مبلغ پرداختی خود را آن هم پس

                              از عبور از فیلتر مددکاری در اواخر ترم یا حتی سال و

                              با تأخیر بسیار از سازمان دریافت کنند. مکانیزمی

                              بیمار که هر ساله اضطراب شدیدی را بر ذهن و روان

                              دانشجویان معلول تحمیل کرده و به دلیل مشکلات شناخته

                              شده مالی در بسیاری از مواقع دانشجویان با زحمت

                              بسیار قادر به دریافت کل شهریه یا در اکثر مواقع

                              بخشی از شهریه خود میشوند. منطقی است که برای تحقق

                              این حق پایهای دانشجویان معلول مکانیزمی پیشبینی شود

                              که شهریه دانشجویان معلول بطور مستقیم از سوی معاونت

                              راهبردی و برنامهریزی دفتر ریاست جمهوری یا سازمان

                              بهزیستی به دانشگاههای مربوط پرداخت شود و بر اساس

                              بخشنامه رسمی دولت مراکز آموزش عالی کشور با به

                              رسمیت شناختن حق آموزش رایگان افراد معلول شهریه این

                              دانشجویان را محاسبه و به طور مستقیم از خزانه دولت

                              دریافت کنند. مسئله دیگری که به طور غیرمستقیم در حق

                              آموزش عالی رایگان افراد معلول مستتر است و نادیده

                              گرفته شده است، تأمین وسایل کمک آموزشی این افراد،

                              مناسب سازی کلیه ساختمانها و محیطهای مراکز آموزش

                              عالی، تدارک به موقع مواد آموزشی برای افراد معلول

                              به ویژه نابینایان و کمبینایان، دستورالعملهای مشخص

                              در خصوص چگونگی برگزاری امتحانات و آزمونهای این

                              افراد و سایر پشتیبانیهایی است که امکان آموزش موفق

                              این افراد را در مراکز آموزش عالی تضمین میکند و

                              گرنه ورود افراد معلول به دانشگاهها و سپس رها کردن

                              آنها در مسیر پر پیچ و تاب آموزش بدون ایجاد امکانات

                              برابر آموزشی و پژوهشی برای آنان یا تأمین امکانات

                              رفاهی لازم مانند خوابگاههای مناسب صرفاً پاسخی ناقص

                              به ضرورت ورود و آموزش برابر حقوق افراد معلول در

                              مراکز آموزش عالی کشور است.

                              مشاور اسبق وزارت رفاه وعضوانجمن باور

عینک موزیکال ویژه نابینایان،

عینک موزیکال ویژه نابینایان، راهنمایی برای درک فاصله و رنگ اشیاء

شاید شما نیز به یاد بیاورید. در بچگی یکی از بازیهای مان آن بود که یک نفر چیزی را در جایی مخفی می کرد و دیگری را با زدن ضربه و تولید صدا در پیدا کردن آن راهنمایی می کرد. هرچه قدر که فرد به مخفیگاه نزدیک تر می شد، شدت ضربه ها تند تر و هر چه بیشتر فاصله می گرفت، شدت ضربه ها کند تر بود. حالا محققین با ایده گرفتن از این بازی کودکانه طرحی را برای نابینایان ارائه کرده اند تا بتوانند اشیا اطراف خود را راحت تر شناسایی کنند.

تیمی از محققین دانشگاه Hebrew یک گجت پوشیدنی جدید به نام Eyemusic طراحی کرده اند که می تواند اطلاعات بینایی را به حجمی از صدای تم های موسیقی تبدیل و در اختیار افراد نابینا و کسانی که دچار اختلالات بینایی هستند، قرار دهد. این وسیله جدید یک عینک است که فرد نابینا آن را بر روی چشم خود قرار می دهد. بر روی فریم این عینک یک لنز دوربین جاسازی شده که با هدفونی در انتهای یکی از دسته های عینک در ارتباط است.

زمانی که فرد نابینا عینک را بر روی چشم خود می گذارد، این لنز فضای روبروی او را اسکن می کند. اسکن تصاویر از سمت چپ به راست انجام می شود. به این تصاویر اسکن شده soundscape گفته می شود. بر اساس هر صحنه اسکن شده یک قطعه موسیقی اجرا شده و صدای آن از طریق هدفون برای فرد نابینا پخش می شود.

هر چه که حرکت فرد به سمت نقاط موجود در منطقه اسکن بیشتر باشد، همان میزان صدای موسیقی قویتری برای او از طریق هدفون پخش می شود. در واقع سرنخ های صوتی، فرد نابینا را از طریق شدت و ضعف پخش صدا در وضعیت نزدیک و یا دور شدن به هدف های موجود در تصاویر اسکن شده، راهنمایی می کند.

نقش اصلی این تصاویر آن است که به زبان موزیکال ترجمه می شوند و با نشانه های شنیداری فرد نابینا را در راه یابی کمک می کنند. و البته برای هر رنگ نیز یکی از آلات موسیقی فرض می شود. برای مثال رنگ آبی صدای طبل، سبز صدای نی و .... تصویر با وضوح و کیفیت بالا در اسکن انجام شده، به معنی نزدیک شدن به شیئ مورد نظر و صدای آلات موسیقی به معنی دسترسی پیدا کردن به جسمی با رنگ خاص است. به این شکل فرد نابینا هم می تواند دوری و نزدیکی جسم را درک کند و هم اینکه یک درک موسیقیایی از رنگ های مختلف داشته و میان آنها تمایز قائل شود.

امید است با توسعه این طرح وسیله ای حساس تر و قابل استفاده برای نابینایان ایجاد شود تا آنها نیز قادر باشند کارهای خود را نظیر خرید و یا گردش خارج از منزل، بدون نیاز به کمک دیگران انجام دهند.

بیماران اختلالات قرنیه به عمل پیوند نیازی ندارند

بیماران اختلالات قرنیه به   عمل پیوند نیاز ندارند

دبیرعلمی پنجمین همایش جامعه اپتومتری ایران گفت:

با ورود فناوری فیت لنزتماسی جدید به کشور،

بیماران مبتلابه اختلالات شدید قرنیه دیگربه عمل

پیوند قرنیه نیازندارند.دکترابراهیم جعفرزاده

درمصاحبه با واحد مرکزی خبربا بیان اینکه این

فناوری درهمایش جامعه اپتومتری ایران معرفی خواهد

شد،افزود: این عدسی های تماسی برای افراد

دچاربیماریهای خاص چشمی، خشکی بسیارشدید چشم ویا

اختلالات شدید قرنیه قابل تجویز است.وی گفت: هم

اکنون ایران سومین کشور آسیایی دارنده این فناوری

و از کشورهای پیشرفته درعرضه خدمات بینایی دراین

زمینه است.این متخصص بینایی سنجی افزود: این لنزها

دائمی نیست ودر واقع عدسی های بسیاربزرگی است که

برروی سطح چشم قرارداده می شوند وقسمتی ازسفیدی

چشم را هم پوشش می دهند.جعفرزاده ادامه داد: سپس

با ایجاد پلی برروی سطح خارجی قرنیه فاصله میان

قرنیه ولنزبا مایع مناسبی پرودرنهایت ناهمواریهای

سطح قرنیه پوشانده می شود.وی همچنین گفت: درپنجمین

همایش جامعه اپتومتری ایران دستاورد های جدید

درزمینه ساخت وتجویزعینک های طبی وعدسی های تماسی

دراختیاراپتومتریست ها قرارمی گیرد.درپنجمین همایش

جامعه اپتومتری ایران بیش از400 بینایی سنج

واپتومتریست ازسراسرکشورشرکت می کنند.

روزنامه رسالت، شماره 7580 به تاریخ 13/4/91،

صفحه 22 (اجتماعی)

عمل جراحی لازیک

                                عمل جراحی لازک، شماره چشم افراد بالای 18 سال را

                                که چشم شان وضع ثابتی دارد، تا 10 شماره کاهش می

                                دهد

                                نویسنده: پونه شیرازی

                             عینک زدن طولانی او را خسته کرده است و احساس می

                                کند چشم هایش پس از گذشت چند سال، زیر عینک گود

                                افتاده و خسته به نظر می رسد، حتی کناره های

                                استخوان بینی نیز تحت فشار پایه های قاب عینک رنگ

                                عوض کرده است. برای چنین شخصی که دیگر از عینک زدن

                                خسته شده است،عمل جراحی لازک در صورت مهیا بودن

                                شرایط لازم از سوی بیمار می تواند بهترین و

                                موثرترین گزینه برای خداحافظی همیشگی با عینک

باشد.

                                    دکتر محمدرضا فرتوک زاده، فوق تخصص پیوند

                                قرنیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

                                در گفت وگو با جام جم می گوید: عمل لازک در کاهش

                                شماره چشم تا 10 شماره موثر است، به شرط آن که سن

                                بیمار بالای 18 سال باشد و حداقل طی یکسال پیش از

                                انجام عمل،شماره چشمش تغییر نکرده باشد.

                                   

                                    لازک، نه لیزیک

                                    شاید برایتان جالب باشد که بدانید عمل لیزیک

                                چند سالی است که دیگر توسط چشم پزشکان صورت نمی

                                گیرد و عمل لازک به عنوان نوعی جراحی مشابه، اما

                                با تکنیک های کم عارضه تر جایگزین آن شده است.

                                    دکتر فرتوک زاده در توضیح تفاوت های عمل لیزیک

                                و لازک می گوید: جراحی های لیزیک و لازک دو نوع از

                                جراحی های مرسوم قرنیه است که میلیون ها نفر در

                                دنیا آن را تجربه کرده اند، اما در کشورما همچنان

                                بیشتر مردم با عمل لیزیک آشنا هستند و کمتر واژه

                                لازک را به کار می برند، در حالی که این دو جراحی

                                با هم متفاوت است. در جراحی لیزیک، لایه ای از

                                قرنیه یعنی حدود 130 تا 140 میکرون از 500میکرون

                                ضخامت قرنیه برداشته می شود و پس از آن که زیر آن

                                با لیزر تراشیده شد، لایه برداشته شده در جای خود

                                قرار می گیرد.

                                    این متخصص چشم اضافه می کند: پس از آن که

                                متخصصان چشم دریافتند که لایه دوم هیچ گاه مانند

                                بافت اولیه چشم در جای خود محکم نمی شود، تصمیم

                                گرفتند تنها سطح قرنیه را بتراشند و ضخامت و

                                استحکام اولیه قرنیه را حفظ کنند.

                                    به این ترتیب عمل لازک به عنوان روشی کم عارضه

                                تر که حتی به دنبال ضربه نیز عوارضی را برای بیمار

                                به دنبال نخواهد داشت، ابداع شد.

                                   

                                    تاری دید موقتی است

                                    مسلما عمل لازک نیز همچون جراحی های دیگر با

                                عوارضی همراه است، اما معمولااین عوارض موقتی است

                                و طی چند ماه پس از انجام عمل از بین می رود. به

                                همین دلیل متخصصان قرنیه همیشه یادآوری می کنند که

                                تاری دید پس از عمل لازک طبیعی است، به طوری که

                                بیماران طی یک هفته اول پس از عمل حدود 85 درصد و

                                در ماه اول تا 95 درصد افراد تاری دید دارند، اما

                                این عارضه بتدریج از بین می رود.

                                    دکتر فرتوک زاده اضافه می کند: اگر سن بیمار

                                بالای 18 سال و شماره چشمش ثابت باشد و قوز قرنیه

                                هم نداشته باشد، تاری دید جدی اتفاق نمی افتد. اما

                                عارضه دیگری که پس از عمل لازک اتفاق می افتد پخش

                                نور است که دید در شب را هنگام رانندگی برای

                                بیماران مشکل می کند. البته این عارضه طی سه تا شش

                                ماه برطرف می شود. همچنین بیماران جراحی شده

                                معمولادر یک تا سه هفته اول پس از جراحی هنگام

                                مطالعه مشکل دارند و حروف را سایه دار می بینند که

                                این عارضه نیز پس از هفته های اول رفع می شود.

                                    این جراح قرنیه با اشاره به احتمال بروز خشکی

                                چشم پس از عمل لازک می افزاید: خشکی چشم عارضه ای

                                است که ممکن است پس از لازک پیش بیاید و بین سه تا

                                9 ماه نیز باقی بماند. در چنین شرایطی به بیمار

                                اشک مصنوعی داده می شود.

                                   

                                    عمل لازک برای شما ممنوع!

                                    چشم پزشکان می گویند: افراد تا 70 سالگی نیز

                                می توانند عمل لازک انجام دهند. اما اگر زمینه

                                بروز آب مروارید را داشته باشند، این عمل جراحی

                                برایشان انجام نمی شود. به این علت متخصصان چشم

                                شماره های بسیار بالای چشم را از در سنین پس از 40

                                سالگی با روش های دیگری جز عمل لیزیک و لازک درمان

                                می کنند؛ روش هایی که نیاز به عمل آب مروارید بعدی

                                را نیز در بیماران چشمی از بین می برد.

                                    دکتر فرتوک زاده با تاکید بر این که کسانی که

                                قوز قرنیه دارند، نباید لازک انجام دهند، می گوید:

                                همچنین کسانی که بیماری های پیشرفته شبکیه بر اثر

                                ابتلابه قند یا فشار خون بالادارند یا دچار آب

                                سیاه پیشرفته هستند، نباید عمل لازک انجام دهند.

                                کسانی که به دلایل ژنتیک یا بر اثر ضربه مستعد

                                بروز آب مروارید هستند نیز نباید تحت عمل لازک

                                قرار بگیرند.

                                    این متخصص قرنیه در توضیح این تصورکه عمل لازک

                                در رفع آستیگماتیسم موثر نیست، می گوید: عمل لازک

                                تنها در کاهش شماره های چشم بسیار بالاو آستیگمات

                                بالای 3 یا 4 ممکن نیست و در بقیه موارد تا کاهش

                                10 شماره ای دید چشم موثر است.

                                   

                                     

                                 روزنامه جام جم، شماره 3457 به تاریخ 24/4/91،

                                صفحه 16 (سلامت)

نظرم این شعر (احمدک) که در وصف همنوع سروده شده خیلی زیباست. با توجه به مستندات موجود این شعر سروده مرحوم مهندس علی اصغر اصفهانی، متخلص به سلیم می باشد که آنرا در سال ۱۳۳۴ در کرمان سروده اند. ایشان از معلمان کرمانی و نیز از شعرای معاصر و برجسته کرمان می باشند که چندین شعر از ایشان در کتاب تذکره شعرای کرمان چاپ شده است. این شعر فقر و غنا و تبعیض طبقاتی در جامعه را بخوبی بیان کرده که بسیار تامل برانگیز است. امیدوارم از خوندنش لذت ببرید ...


مثنـوی احمـدک

معلم چو آمد، به ناگه کلاس؛
چوشهری فروخفته خاموش شد
سخن های ناگفته در مغزها
به لب نارسیده فراموش شد

معلم ز کار مداوم مدام
غضبناک و فرسوده و خسته بود
جوان بود و در عنفوان در شباب
جوانی از او رخت بر بسته بود

سکوت کلاس غم آلود را
صدای رسای معلم شکست
زجا احمدک جست و بند دلش
از این بی خبر بانگ ناگه گسست

"بیا احمدک درس دیروز را
بخوان تا بدانم که سعدی چه گفت"
ولی احمدک درس ناخوانده بود
به جز آنچه دیروز از وی شنفت

عرق چون شتابان سرشک ستم
خطوط خجالت به رویش نگاشت
لباس پر از وصله و ژنده اش
به روی تن لاغرش لرزه داشت

زبانش به لکنت بیفتاد و گفت
"بنی آدم اعضای یکدیگرند"
وجودش به یکباره فریاد کرد
"که در آفرینش ز یک گوهرند"

در اقلیم ما رنج بر مردمان
زبان و دلش گفت بی اختیار
"چو عضوی به درد آورد روزگار"
"دگر عضوها را نماند قرار"

"تو کز…، تو کز…" وای یادش نبود
جهان پیش چشمش سیه پوش شد
نگاهی ز سنگینی از روی شرم
به پایین بیفکند و خاموش شد

در اعماق مغزش به جز درد و رنج
نمی کرد پیدا کلامی دگر
در آن عمر کوتاه او خاطرش
نمی داد جز آن پیامی دگر

ز چشم معلم شراری جهید
نماینده آتش خشم او
درونش پر از نفرت و کینه گشت
غضب می درخشید در چشم او

"چرا احمدِ کودنِ بی شعور،"
معلم بگفتا به لحنی گران
"نخواندی چنین درس آسان بگو"
"مگر چیست فرق تو با دیگران؟"

عرق از جبین، احمدک پاک کرد
خدایا چه می گوید آموزگار
نمی داند آیا که در این دیار
بود فرق مابین دار و ندار؟

چه گوید؟ بگوید حقایق بلند؟
به شرحی که از چشم خود بیم داشت
بگوید که فرق است مابین او
و آنکس که بی حد زر و سیم داشت؟

به آهستگی احمد بی نوا
چنین زیر لب گفت با قلب چاک
"که آنان به دامان مادر خوشند
و من بی وجودش نهم سر به خاک

به آنها جز از روی مهر و خوشی
نگفته کسی تاکنون یک سخن
ندارند کاری به جز خورد و خواب
به مال پدر تکیه دارند و من

من از روی اجبار و از ترس مرگ
کشیدم از آن درس بگذشته دست
کنم با پدر پینه دوزی و کار
ببین دست پر پینه ام شاهد است"

سخن های او را معلم برید
هنوز او سخن های بسیار داشت
دلی از ستم کاری ظالمان
نژند و ستمدیده و زار داشت ؟

معلم بکوبید پا بر زمین
و این پیک قلب پر از کینه است
"به من چه که مادر ز کف داده ای ؟"
"به من چه که دستت پر از پینه است ؟!"

رود یک نفر پیش ناظم که او
به همراه خود یک فلک آورد
نماید پر از پینه پاهای او
ز چوبی که بهر کتک آورد !

دل احمد آزرده و ریش گشت
چو او این سخن از معلم شنفت
ز چشمان او کورسویی جهید
به یاد آمدش شعر سعدی و گفت :

ببین، یادم آمد، دمی صبر کن
تامــل، خــدا را، تامــل، دمـی ...
"تو کز محنت دیگران بی غمی"
"نشاید که نامت نهند آدمی!"