معلولان دیگر ناتوان نیستند

                                معلولان دیگر ناتوان نیستند

                                راه اندازی سیستم های حمل و نقلی ویژه جانبازان و

                                معلولان در تهران

                                لازمه تردد آسان و ایمن جانبازان و معلولان در شهر

                                فراهم آوردن زیرساخت ها و بسترهای مناسب است که

                                باید از مدت ها قبل تمهیدات آن اندیشیده می شد. از

                                آن جمله توجه طراحی معابر شهری و یا تامین وسایل

                                نقلیه موردنیاز این افراد است که در دوره های قبلی

                                مدیریت شهری توجهی به آن نشده است. اما حالابا

                                تمهیدات فراهم شده می توان گفت، معلولان و

                                جانبازان تهرانی برای تردد در شهر کمتر با مشکل

                                مواجهند. بدون شک شهر ما امروز فاصله زیادی با یک

                                شهر استاندارد و مناسب برای جانبازان و معلولان

                                دارد اما همین شهر هم فاصله زیادی با چند سال قبل

                                خود گرفته است. امروز ما شاهد تردد اتوبوس های

                                ویژه جانبازان و معلولان هستیم که در سال های

                                گذشته تنها یکی دو صندلی از اتوبوس ها آن هم نه در

                                تمام وسایل نقلیه عمومی به این افراد اختصاص می

                                یافت که نشان از توجه مدیریت شهری در حوزه حمل و

                                نقل به معلولان و جانبازان دارد تا عدالت اجتماعی

                                را در این خصوص نیز به منصه ظهور بگذارد. در این

                                گزارش مدیران ناوگان های حمل و نقل عمومی اقدامات،

                                برنامه ها و مشکلاتشان در امر حمل و نقل ویژه

                                جانبازان و معلولان را این طور به شهرنوشت گفتند.

                                   

                                    دولت باید به تعهداتش عمل کند تا بتوان خدمات

                                بهتری ارائه داد

                                    علی محمد قلی ها با پرداختن به اینکه امروز

                                سیستم مترو از کمبود واگن ها به دلیل عدم ترخیص به

                                موقع آنها رنج می برد، گفت: این کمبود در خدمت

                                رسانی ما به جانبازان و معلولان اثرگذار خواهد بود

                                هر چند که تا به حال هم اقدامات مناسبی در این

                                زمینه انجام داده ایم. مترو با ظرفیت جابه جایی

                                2/5 میلیون نفر در طول روز به عنوان تنه اصلی در

                                ناوگان حمل و نقل عمومی مطرح است. امروزه کمتر

                                شهروندی پیدا می شود که از مترو استفاده نکند اما

                                این سامانه به همان اندازه که متعلق به شهروندان

                                است، متعلق به قشر جانباز و معلول نیز است چرا که

                                آنها هم شهروند همین شهرند.

                                     مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران ادامه

                                داد: مترو تهران یک سامانه نوپاست. این در حالی

                                است که در مدت زمان احداث این سامانه در سال های

                                ابتدایی تمهیدات خاصی برای اقشار ویژه جامعه مانند

                                جانبازان و معلولان اندیشیده نشده بود. از طرفی

                                امروز متروی تهران با مشکل تامین هزینه ها مانند

                                هزینه برق، اورهال و تعمیرات واگن ها، تجهیز و

                                تامین قطعات و همچنین هزینه های ناشی از سهمیه

                                بندی سوخت و اجرای قانون هدفمندی یارانه ها مواجه

                                است. این در شرایطی است که دولت همچنان از پرداخت

                                هزینه ها به طور کامل خودداری می کند. با همه این

                                شرایطی نامناسب، اما مجموعه قطار درون شهری از

                                وظیفه اش غافل نمانده و تا آنجا که امکان داشته

                                برای افراد کم توان تسهیلات لازم را فراهم آورده

                                است. یکی از این تسهیلات تجهیز ایستگاه ها به

                                سامانه مسیریاب برای نابینایان است.

                                    وی با پرداختن به تجهیز 12ایستگاه مترو به

                                مسیریاب نابینایان گفت: تمامی ایستگاه های جدید

                                برای استفاده معلولان مناسب سازی شده است. 12

                                ایستگاه مترو به مسیرهای راهنمای معلولان و

                                نابینایان مجهز شده تا برای حرکت درون ایستگاه ها

                                مشکلی نداشته باشند. در کنار آن، تلاش شده تا تمام

                                ایستگاه ها به آسانسور و پله برقی مجهز شوند تا در

                                هنگام ورود و خروج نیز معلولان و جانبازان به

                                راحتی بتوانند از شبکه مترو استفاده نمایند.

                                    قلی ها افزود: برای ایستگاه های در دست احداث

                                100 تا 150 آسانسور در نظر گرفتیم که در حال اجرا

                                هستند. این ایستگاه ها همچنین مجهز به رمپ های

                                ویژه معلولان و جانبازان است و در طراحی های

                                ایستگاه ها بر این موضوع تاکید شده است. اما باید

                                گفت متاسفانه امروز امکانات لازم را برای آنکه

                                ایستگاه هایی که در گذشته احداث شده است، اصلاح و

                                مناسب سازی شوند، در اختیار نداریم.

                                   

                                    اتوبوس های ویژه برای تردد جانبازان و معلولان

 

                                    مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با اعلام اینکه

                                در سال 91، 700 تا 1000 دستگاه اتوبوس کف کوتاه که

                                دارای دو در راست و چپ است، وارد ناوگان می شود،

                                بیان داشت: با ورود این اتوبوس ها خدمت رسانی ما

                                به شهروندان و بویژه جانبازان و معلولان افزایش می

                                یابد، البته اگر شرایط کنونی اجازه دهد. پیمان

                                سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با پرداختن

                                به اینکه تا قبل از دوره فعلی مدیریت شهری ساختار

                                مهندسی ترافیک در شهر تهران برای جانبازان و

                                معلولان وجود نداشته، گفت: از سال 84 همزمان با

                                آغاز دوره جدید مدیریت شهری بود نگاه ویژه ای به

                                جانبازان و معلولان شد. نمونه اش را می توان به

                                مناسب سازی معابر و نیز فراهم آوردن امکانات حمل

                                ونقلی برای این قشر از جامعه ذکر کرد. وی در ادامه

                                به ورود 10دستگاه اتوبوس ویژه معلولان به ناوگان

                                اتوبوسرانی تهران پرداخت و افزود: این اقدام نیز

                                در سایه همان نگاه ویژه به جانبازان و معلولان

                                میسر شد. این اتوبوس ها که براساس استانداردهای

                                روز دنیا آماده سازی و تجهیز شده است، وارد ناوگان

                                اتوبوسرانی شده که امیدواریم بتوانیم به نقطه ای

                                برسیم که در هر خط حداقل چند دستگاه اتوبوس ویژه

                                معلولان در خطوط خدمات رسانی کنند. سنندجی در

                                تشریح خدمت رسانی این اتوبوس ها ابراز داشت: سرویس

                                دهی این اتوبوس ها به صورت رایگان است اما نه بدان

                                صورت که در خطوط اتوبوس های تندور وجود داشته

                                باشند. این اتوبوس ها با هماهنگی سازمان ها و

                                ارگان های ذیربط اقدام به جابه جایی جانبازان به

                                مراکز درمانی و یا شرکت در مراسم مذهبی و... می

                                کنند. سنندجی در ادامه با بیان اینکه مناسب سازی

                                اتوبوس ها تنها برعهده شهرداری تهران نیست، گفت:

                                مناسب سازی تمامی اتوبوس های شهر تهران تنها

                                برعهده شهرداری تهران نیست اما تمامی اتوبوس های

                                دوکابینی که توسط شهرداری خریداری می شود، برای

                                معلولان مناسب است. قرار است امسال 700 تا یک

                                هزاردستگاه از اتوبوس های جدید دو کابین که دارای

                                کف کوتاه و دو در در دو سمت است، تهیه کنیم که این

                                مهم برای سهولت سوار شدن جانبازان و معلولان بسیار

                                حائز اهمیت است.

                                   

                                    در تعیین نوع تاکسی ها کسی نظر ما را نمی پرسد

                                    مدیر عامل سازمان نظارت و مدیریت بر تاکسیرانی

                                هم بااشاره به اینکه خودروهایی که برای تاکسیرانی

                                مورد استفاده قرار می گیرند مناسب افراد کم توان

                                جسمی نیستند، بیان داشت: تاکسی های ما برای جابه

                                جایی شهروندان عادی هم مناسب نیستند. ضمن اینکه

                                تاکسی ویژه ای هم برای این امر طراحی نشده است.

                                متاسفانه در تعیین نوع خودر وهایی که در ناوگان

                                تاکسیرانی مورد استفاد ه قرار می گیرد کسی نظر

                                مجموعه تاکسیرانی را نمی پرسد. محمد احمدی بافنده

                                با پرداختن به ویژگی های یک خودرو مناسب جهت تاکسی

                                ویژه جانبازان و معلولان گفت: خودرویی در اروپا می

                                تواند تاکسی باشد که قادر باشد استانداردهای اروپا

                                را رعایت کند. به عنوان مثال قادر به جابه جایی

                                معلولان باشد. همچنین باید طول و عرض خودرو با

                                توجه به عرض معابر، درجه حرارت، میزان رطوبت، شیب

                                معابر و درجه اختلاف سطح طراحی شود. در حالی که

                                پراید که به عنوان تاکسی فعال است، در تمام شهرهای

                                ایران و در شرایط مختلف و تنها با یک مد حمل و

                                نقلی اقدام به جابه جایی مسافران می کند. در چنین

                                شرایطی سازمان تاکسیرانی چه می تواند بکند تا تردد

                                جانبازان و معلولان راحت تر شود؟ وی در ادامه بیان

                                داشت: با وجود همه این کمبود ها بنا داریم یک شرکت

                                ویژه تاکسیرانی برای جانبازان و معلولان راه

                                اندازی کنیم که تاکسی های آن از نوع تاکسی ون بوده

                                که مجهز به بالابرهای مخصوص باشد. این تاکسی ها

                                مخصوص جانبازان ویلچری است و برای جابه جایی آنان

                                به مراکز درمانی در نظر گرفته شده است. البته

                                سازمان تاکسیرانی تا به امروز هم اقدامات مناسبی

                                در این حوزه انجام داده است و تعدادی از ون های

                                مناسب سازی شده را در اختیار نهاد ها و مراکز

                                درمانی ویژه جانبازان قرار داده است.

                                   

                                    

                                 روزنامه رسالت، شماره 7583 به تاریخ 18/4/91،

                                صفحه 22 (شهری)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد